Kreatif Dalam Ketidakwarasan!

By Mizz Coki - Oktober 05, 2011

First time aku buat review buku.
Kalau tak movie mekap makan.
So tak salah kan aku try?

Ni buku sebenarnya aku kena hantar pergi library tapi macam tertarik menarik sebab da bomb pulak tajuk dia.
ARTIST'S AFFLICTIONS - HOW SICKNESS INFLUENCES CREATIVITY
Semua maklum kan aku kerja kat mana?
Dan tambahan pulak aku ni jenis penyibuk nak tau curious sikit.


Ni kulit dia.  Garing sungguh.


Nampak tak lukisan tu?  Pesakit mental yang lukis bila jiwa tengah kacau.


See?  Sebab schizophrenia derang boleh hasilkan lukisan abstrak yang mantap.

Sebenarnya ramai jugak artis/pelukis yang terganggu jiwa derang tapi lukisan, perggghh.. Kelas Satu!  Contoh paling famousity (haha!) famous ialah Vincent Van Gogh.

Sila lihat hasil karya beliau:


Unik bukan?

Bila otak mereka dah kacau bilau, mereka tiba-tiba jadi kreatif dan pasal tulah tiba-tiba boleh buat lukisan yang unik atau menggubah lagu dengan fantastically.

Aku belum habis lagi baca buku ni.  Takde masa pun.  Kan aku kalau mengantuk ataupun FREE mesti pergi merewang kat pantri takpun menjahit felt kat ofis.  Matilah statement maut makan gaji buta. *Hai Najib!*









  • Share:

You Might Also Like

0 ulasan