Nak Makan Sedap Jom Pergi Rumah Ibu! - Antara Sebab Kenapa Saya Mesti Pergi Rumah Mak Sekali Seminggu.

By Mizz Coki - September 09, 2011

Ritual malam Jumaat saya adalah pergi ke rumah ibu di Kota Samarahan. Yep. Saya dibesarkan di merata-rata tempat, dilahirkan di Ipoh, Perak, kemudian terpelanting ke Sibu, Kuching, Kota Samarahan dan balik ke Kuching lagi sekarang. Tapi most of my life di Kota Samarahan bah, saya bersekolah di SRK Dato' Traoh dan SMK Muara Tuang. So, are you clear now geng2 saya yang menyangkakan saya bersekolah di St. Mary atau St. Teresa. Hehehe.. kau tertipu sudah.  Masa saya di UiTM geng2 satu kelas ingat saya sekolah yang hebat-hebat macam St. Mary's atau St. Teresa sebab English saya selalu score tapi saya bangga sebab saya datang dari sekolah kampung boleh celen kau kan? Haha.  Takda rahsia.  Ayah saya lah cikgu saya.  OK.  Tinggalkan topik itu.  Saya suka pergi rumah mak sebab mak dan adik saya adalah tukang masak terbaik dari ladang.


Ini keladi kan, ada udang kering ditumbuk.  Peh, memang best kalau direbus ini macam.


Ini adik saya bikin.  Kau pun boleh juga bikin di rumah.  Daging cincang sama kentang belah empat digoreng dulu, ada tomato dan bawang besar.  Settttaaaaapp..... 



Ini satu lagi specialty adik saya.  Orang Indon kata Cakar Ayam. Kaki Ayam Masak Kicap.  Kaki ayam itu kan buang kuku dia sebab tidak bikin pedicure dan manicure kemudian kau cari cuka Cina yang warna hitam itu season dulu dan goreng.  Kemudian rebuslah macam biasa kasi kicap sama dia.  Boleh simpan cendawan kering kalau mau tambah ummphh!

Nah, 20 tahun mak masak untuk saya tapi saya tidak gemok kenapa lepas kahwin dan masak sendiri saya tiba-tiba jadi gemok.  Kenapa Mak?? Kenapa???  Mungkin resepi saya salah barangkali.  Haha.. alasan.

Anyway, satu minggu tidak kena masakan Mak mesti hati saya meraung-raung mau pergi ke Kota Samarahan.  Love you Mak and sis too!


  • Share:

You Might Also Like

3 ulasan