KARAM SINGH WALIA BOSAN DI RUMAH

By Mizz Coki - September 21, 2010

Hujung minggu lepas. Bosan. Panas. Kat dapur lagilah terasa bahang. Ai cepat-cepat ambik sayur pucuk paku dan ikan tenggiri dalam peti ais.  Jam kat dinding baru je 10:00 pagi.  Semangat nak masak untuk lunch meluap-luap.  Bukan apa, nanti bila matahari dah menegang tegak atas kepala baru terhegeh-hegeh nak masak.  Udahler dapur tu panas, ada kipas pun macam tak jalan.  Kalo suruh semut atau lipas jalan depan kipas tu gerenti tak pelanting punya, kecuali kalo lipas tu Lipas Kudung atau pun Aku si Semut Merah.  Bahaha.  Ape daaaa...

Ambik cili padi, ikan bilis, 1cm belacan, bawang merah dan bawang putih.  Ambik lesung batu, tumbuk!  Kung! Kung! Kung! Pergghh, ganas bunyi ai masa tumbuk semua bahan tu.  Sungguh maskulin.  Pastu ambik kuali hitam (bukan yang bontot hitam), Aler... kuali yang orang Cina salu guna untuk buat goreng dan lambung tu.  Eh, ye ke stir and fry tu goreng/tumis dan lambung? Apa-apa jelah.


Asyik² ayam tebal dah lidah ni takleh gunapakai lagilah lauk ayam harini.  Ai jumpa ikan tenggiri sekor, besar punya!  Cepat² potong kecik-kecik pastu kan, Lumur serbuk kunyit, serbuk cili, garam, lada sulah, perasa dan akhir sekali tepung beras.  Putih telur kalau takde boleh digantikan dengan sedikit air.  Gaul rata pastu goreng sampai agak garing, jangan sampai keras kejung.  Kang tak pasal² pulak gigi mak mertua korang terpelanting 100 meter bila kunyah ikan ni. 


Goreng lebih kurang pastu ambik kicap dan sos cili buat sos dia pulak.  Kerja memasak habis cepat, cuci dapur bersepah sebelum jam 12 tengah hari.  Pengurusan masa yang betul, hehe.

Hah.  Ni, awek kecik nak curi ikan goreng.  Dia pulak jadik kucing kat umah wei.

Hujung minggu tak pegi mana-mana.
Duduk rumah tengok TV, pastu online
Hari panas terasa bahangnya
Hubby pujuk kita kuar hari lain.... (mencik!)
.......

Sekian,Karam Singh Walia melaporkan untuk TV3.  Haha.  Berangan.


p/s:  Pesal gambar yang diambik guna BBerry sangatlah burok rupanya?  I miss henpon lama dulu.  Gambar buruk pun jadi cantik.

  • Share:

You Might Also Like

4 ulasan